loading...
مسجد نبی اکرم (ص)
اسماعیلی بازدید : 78 یکشنبه 27 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 

1. 313 نفر یاران خاص كه در ابتدای ظهور خدمت حضرت اجتماع می‌كنند 
2.
لشكر و گروه ده هزار نفری كه با اجتماع آنان خروج صورت می‌پذیرد؛
3.
عموم شیعیان و ارادتمندان كه در طول حركت امام مهدی(ع) به ایشان ملحق می‌شوند.
اگر سخنی از پنجاه زن به میان آمده است، مربوط به گروه اول است. از امام باقر(ع) در روایتی بلند نقل شده است: "....قسم به خدا، 313 تن كه در بین آنان، 50 زن هستند در مكه اجتماع می‌كنند ...."(بحار الانوار، ج52، ص223، ح87) و طبیعی است وقتی شمار زنان در گروه اول به این تعداد باشد در گروه‌های بعدی بیشتر خواهد بود.
علاوه بر اینكه پرسش از كم بودن تعداد زنان نسبت به مردان در میان یاوران حضرت، حرف صحیح و پسندیده‌ای نیست، چرا كه یاوری، نه فقط به معنای جنگیدن و سلاح بركشیدن است، بلكه یار و یاور واقعی، كسی است كه با همه‌ی وجود ، در خدمت امام و اهداف او باشد و آن چه را كه حضرت از او می‌خواهد، انجام دهد. در زمان غیبت و انتظار، به وظیفه یك منتظر واقعی آگاه باشد و آنچه را در این مدت بایسته است، انجام دهد و در زمان ظهور، گوش به فرمان و مطیع دستورهای او باشد و امر او را امتثال كند. مگر فاطمه زهرا(س) و زینب كبرا(س) از یاوران پیامبر و امام زمان خود نبودند؛ در حالی كه جنگ ظاهری با اسلحه نداشتند؟ هر كس به تاریخ بنگرد به خوبی به نقش بارز و بی بدیل آنان، در یاری رهبر خود پی می‌برد. یاری رهبر در رساندن پیام او و مكتبش بسیار ارزشمند است و اصولاً حركت فرهنگی، پایه و اساس است و لذا در روایت، به علم و عالم و قلم او اشاره شده است: "مداد العلماء افضل من دماء شهداء"؛ چرا كه اگر یاری امام در بعد فرهنگی و تبیین معارف دین او نباشد و مردم آگاه به اهداف و برنامه‌های امام نباشد، طبعاً، برای كمك به گسترش فرهنگ و مكتب او، سلاح به دست نمی‌گیرند. زنان در این عرصه مهم، به خوبی می‌توانند ایفای نقش نموده و یاری امام خود را در حد اعلا، اعلام و آشكار كنند.
در مواردی كه یاری كردن مربوط به حالت جنگ و قیام و جهاد باشد، طبیعی است كه مردان باید حضوری فعال‌تر داشته باشند؛ چرا كه خداوند با توجه به ویژگی‌های جسمی و روحی زنان و مردان وظایف و تكالیف را قرار می‌دهد و ویژگی‌ها و مشكلات جنگ، به گونه‌ای است كه نه با جسم زن سازگاری دارد و نه با روح او هم خوان است. لذا وظیفه جهاد، از دوش آنان برداشته شده است(مگر در زمان ضرورت).
پرسش: چرا زنان نیز جزء یاوران حضرت هستند ؟

پاسخ: باید توجه داشت كه زنان نیمی از پیكره جامعه انسانی را تشكیل می‌دهند. بنابراین بسیار طبیعی است كه در زمان ظهور، اینان نیز در نقش یاوران امام عصر(عج) وظیفه یاوری خود را به انجام برسانند. گفتنی است كه یاوری فقط شمشیر وسلاح بركشیدن نیست، مگر حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) از یاران امام زمان(ع) خود نبودند؟ یاور كسی است كه وظیفه‌ای كه بر دوش او نهاده می‌شود عمل كند. لذا زنان نیز می‌توانند در عرصه‌هایی كه توانایی دارند (مانند تبلیغ و تبیین دین) وارد شوند و به یاری امام خود بشتابند.
پرسش: چرا وجود 313 نفر یار جزء شرایط ظهور است و چرا 313 وآیا اینها هنوز پیدا نشده اند؟

پاسخ: معلوم است كه بدون یاران مفید، یك رهبر نمی‌تواند اهداف خود را عملی سازد. بنابراین برای ظهور نیاز به اصحابی با كفایت است و در رأس آنان 313 نفر هستند. اینان بهترین و بالیاقت ترین افراد هستند و فرمانده و كارگزاران امام زمان(ع) در دوران ظهور خواهند بود و همه آنها نیز اهل زمان ظهور نخواهند بود، بلكه تعدادی در گذشته بودند؛ اما زنده شده و به دنیا برمی‌گردند(مانند اصحاب كهف، مالك اشتر، مقداد، سلمان و ...).
اینكه چرا 313 نفرند؟ باید گفت: دلیل خاصی لازم ندارد بالاخره باید تعدادی یاران اصلی حضرت باشند. البته شاید به جهت یادآوری جنگ بدر است كه اولین جنگ پیامبر اسلام بود و تعداد یاران آن حضرت 313 نفر بودند.
درباره اینكه آیا 313 نفر پیدا شده‌اند؛ گفتنی است: ظهور شرایط متعددی دارد كه یكی وجود یاران است و به غیر آن، پذیرش عمومی مردم و آماده بودن كل جامعه نیز شرط است. پس تنها وجود یاران نیست كه باعث ظهور می‌شود. علاوه بر اینكه یاران حضرت تنها 313 نفر نیستند، بلكه آغاز قیام و حركت امام با حدود ده تا پانزده هزار نفر شروع خواهد شد. بنابراین امام یاران زیادی لازم دارد كه باید آماده جانفشانی در راه ایمان و عدالت شوند و علاوه بر یاران، مردم نیز آماده گردند تا ان شاء الله ظهور هر چه سریع‌تر اتفاق افتد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
امام حسن (ع) : اهل مسجد زائران خدا هستند و بر زیارت شونده است كه به زائرانش هدیه ای بدهد.... مسجد نبی اکرم (ص) شهرستان ملایر ، یکی از زیباترین مساجد ملایر میباشد که دقیقا این مسجد واقع در ملایر بلوار انقلاب روبروی آموزش و پرورش شهرستان ملایر قرار دارد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کلمه مسجد مجموعا چند بار در قرآن کریم آمده است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 731
  • کل نظرات : 480
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 47
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 721
  • باردید دیروز : 25
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 885
  • بازدید ماه : 1,360
  • بازدید سال : 6,049
  • بازدید کلی : 189,527
  • نوای سایت