loading...
مسجد نبی اکرم (ص)
علی محمد زمانی بازدید : 218 جمعه 31 مرداد 1393 نظرات (0)

 معرفی شخصیتهای ملایر

 

از  سر زلف   پریشان   تو فر یاد  کنم              یا از آن ناوک مژگان طلب داد   کنم ؟

تا به  کنج  فقسم ریخته  گشته  پرو  بال             شکوه از بخت بد و  ناله  ز صیاد  کنم

گر شبی  قامت رعنای تو  در بر  گیرم              بس تشکر که از این لطف خدا داد کنم

دل سودازده را دست غمت  ویران  کرد             مگر از دولت وصل  تو اش آباد   کنم

هر جفا کز تو شکر خنده ی  شیرین بینم              گریه  بر  حالت  ناکامی  فرهاد   کنم

دل سنگین توچون نیست به من بر سرمهر           به چه امید دگر خاطر خود  شاد  کنم

قهرمان! در ره عشق از سروجان گذری             خوش  ز بند  غم  ایامت  آزاد   کنم

 

ای در شکنج گیسو ، بسته هزار  مجنون!             کرده ز خال هندو ،یک عده  خلق   مفتون

مقتول خود نموده، یک فوج گیوو    قارن              مسکین خویش کرده صد رونچلید و  قارون

مژگان خط و ابرو ضدین و چشم و جا د و           خوش کرده اند یکجا ، بر عارضت کمیسون

تاری   ز  گیسوانت ،  افتد  اگر به  دستم             حال    درون   خود را ، با  تو کنم   تلفون

با عاشقان  بید ل ،  تا  کی    جفا    نمایی           ای ترک مستبد خوی ، باز آ به  راه  قانون

عمری است  در  فراقت ،  آشفته  و تژندم           هرروزمحوودلتنگ،هر شب ملول ومحزون

گاهی دود خیالم، در  دشت   همچو  ماشین           گاهی   پرد   هوایم  ،  دراوج همچو   بالون

تدبیر وصل  کردم ،  عقلم  به  طعنه   گفتا           بگذر ز  فکر  باطل  ،  ای  بینوا ی دلخون

گر قهرمان دهد جان ،  اندر   بهای  بوسی           با سود کرده  کاری ، هر گز  نگشته  مغبون

-گیو یکی از پلوانان داستانی ایران پسر گودرز داماد رستم است .

-قارن نام سپهسالار و دلاور ایرانی پسر برزمهر و نیز یکی از هفت خانواده معروف ایرانی.


از سر گذشت وی بعنوان سروده های سیاسی زود گیری-زود میری توسط دکتر میر جلال الدین کزازی چنین میخوانیم.

آنچه را سروده های سیاسی واجتماعی مینامیم دوویژگی بنیادین و ساختاری ، از دیگر سروده های سیاسی در زمانی بسیار اندک، سخت گیر است وهنگامه ای بر میتواند اگیخت .این سخنور آتشین زبان نتوانسته است از گردونه آتش بگذرد وراهی دیگر شهرهای ایران که همواره سر زمین اهورایی و سپند سرود و سرواد بوده است و هست ، ببرد و در آنها ، شناخته آید و آوازه یابد . و ....... 

و دیوان این شاعر بزرگ ملایری در بر گیرنده دین داری، وطن پرستی، بیگانه ستیزی ، اجتماعی ، انتقادی ، فلسفی

عسق و امید و پند و اندرز بوده شامل غزلیات ، مثنوی ، قطعات ، ترکیب بندها، مخمس ها ، رباعیات ،دو بیتی ها ، حکمت ها ،مقالات ، کتابنامه میباشد ، و لذا مطالعه آن پیشنهاد میگردد.

دین و دینداری : اگر شیخم نویسد حکم تکفیر          بگو زحمت مکش ضیق مجال است

                   من از راه حقیقت میزنم   دم         تورا بیهوده با من قیل و قال     است

وطن پرستی :نازم آن عاشق دادهکه در راه وطن          هوس در سر او غیر سر افشانی نیست

انتقاد از وکلا و وزرا : قهرمان بار وطن گر ز خر افتاده چه باک        اینقدر هست که بار وکلامان بار است

علت عقب ماندگی ایران : ز جهل و خرفات اگر وارهیم             به اصلاح کشور مهیا شویم  


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
امام حسن (ع) : اهل مسجد زائران خدا هستند و بر زیارت شونده است كه به زائرانش هدیه ای بدهد.... مسجد نبی اکرم (ص) شهرستان ملایر ، یکی از زیباترین مساجد ملایر میباشد که دقیقا این مسجد واقع در ملایر بلوار انقلاب روبروی آموزش و پرورش شهرستان ملایر قرار دارد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کلمه مسجد مجموعا چند بار در قرآن کریم آمده است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 731
  • کل نظرات : 480
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 36
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 585
  • باردید دیروز : 25
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 749
  • بازدید ماه : 1,224
  • بازدید سال : 5,913
  • بازدید کلی : 189,391
  • نوای سایت